قاسم انصاری رنارنی؛ فرشاد جلالی
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، ، صفحه 25-50
چکیده
اکوتوریسم یکی از زیر بخشهای صنعت گردشگری است که از رشد سالانه 30 درصدی برخوردار است و ایران با توجه به اینکه از لحاظ تنوع جاذبه های ممتاز طبیعی در بین پنج کشور برتر دنیا قرار دارد میتواند با توسعه اکوتوریسم داخلی و بین المللی هم به توزیع مجدد درآمدها در سطح کشور کمک نموده و هم موجبات جذب درآمدهای ارزی هنگفت را برای کشور فراهم نماید. تحقیق ...
بیشتر
اکوتوریسم یکی از زیر بخشهای صنعت گردشگری است که از رشد سالانه 30 درصدی برخوردار است و ایران با توجه به اینکه از لحاظ تنوع جاذبه های ممتاز طبیعی در بین پنج کشور برتر دنیا قرار دارد میتواند با توسعه اکوتوریسم داخلی و بین المللی هم به توزیع مجدد درآمدها در سطح کشور کمک نموده و هم موجبات جذب درآمدهای ارزی هنگفت را برای کشور فراهم نماید. تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر استقبال مردم تهران از اکوتوریسم در قالب دو دسته کلی از عوامل یعنی عوامل انگیزشی درونی و عوامل مربوط به مقصدهای گردشگری پرداخته است. در این تحقیق پیمایشی، پرسشنامه میان 500 نفر از اعضای جامعه در قالب نمونه توزیع گردید و با تحلیل پاسخهای آنها مهمترین عوامل مربوط به مقصد و عوامل انگیزشی داخلی موثر بر استقبال مردم و نیز ترجیحات آنها در ارتباط با نوع جاذبه طبیعی، نوع تسهیلات اقامتی و نوع منابع اطلاعاتی گردشگری شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که از بین عوامل مربوط به مقصد فقط تورهای سازمان یافته در استقبال مردم از اکوتوریسم بی تاثیر هستند و در ضمن بین عوامل انگیزشی، گذران اوقات با دوستان و اعضای خانواده به عنوان انگیزه عمومی معرفی گردید.